Hoe het begon.

In 2008 leerde de oprichtster van stichting Idemo (Conny Busstra) in Kroatië 2 meiden kennen. Zij trokken zich het dierenleed in hun land zo aan dat ze er alles aan deden om de dieren een beter leven te geven. Ze hadden toen 20 honden en 16 katten in hun kleine huisje. Allemaal van de dood of een afschuwelijk leven gered en ze werden allemaal liefdevol verzorgd. Maar het kón gewoon niet in dat kleine huisje. Stichting Idemo heeft ze geholpen met het zoeken naar een nieuw, lief baasje voor deze dieren.
Die meiden (Jelena en Agneza) lieten Conny het asiel in Varazdin zien waar zij regelmatig als vrijwilliger een helpende hand toestaken.

Er zaten toen ruim 300 honden en nog eens 40 katten in het asiel die onder erbarmelijke omstandigheden leefden. Ze sprongen, lagen en zaten in hun eigen uitwerpselen en het geblaf was oorverdovend. De sterkste honden overleefden, maar de zwakke hadden totaal geen kans op overleving.
Conny is geschokt het asiel uitgelopen en nadat ze wat bijgekomen was besefte ze dat dit niet langer zo kon. Ze kon zich onmogelijk omdraaien en terug naar huis gaan en doen alsof ze niks gezien had. Dus ze besloot te helpen.
En dat doet ze nu nog steeds. En wel op alle denkbare manieren. Ze ging minimaal 4 keer per jaar met Paul en een aantal vrijwilligers naar Kroatië en staken daar dan de handen uit de mouwen. Poetsen, hokken repareren, honden uitlaten, eten geven en ga zo maar door.
Maar ook als ze in Nederland is, is ze naast haar baan als verpleegkundige en therapeut, elke dag bezig met haar stichting. De zorg rond de geplaatste honden en katten, huisbezoeken, nazorg, opvanggezinnen regelen, honden opvangen, inzamelen enz

Conny:

Maart 2009 besloten we de stichting op te richten, met 3 vriendinnen gezellig naar de notaris. We spraken af dat we ondanks alle ellende een vrolijke stichting willen zijn.
We kiezen de naam Idemo (met de klemtoon op de I) wat kroatisch is voor ‘gaan’. Deze naam hebben we gekozen omdat we steeds naar Kroatië gaan, we ‘ervoor gaan’ en de dieren die naar Nederland ‘gaan’ verzekerd zijn van een mooi leven.
Inmiddels zijn we al vele malen naar Kroatië geweest om te helpen en is er al veel verbeterd. De verslagen van deze reizen zijn elders op deze site te lezen.

Wat doet stichting Idemo?

Vooral steriliseren en castreren en ondersteunen van lokale initiatieven.

Er zijn hier in Nederland ook veel dieren die wachten op een nieuw baasje. Asielen zitten hier gelukkig niet overvol en er zijn betere omstandigheden.
Wij willen echter niet concurreren met Nederlandse asielen.

Op www.dierenasiels.com kunt u zien welke dieren in de Nederlandse en Belgische asiels zitten.

Ons doel is om het probleem in Kroatië te verkleinen en het probleem niet te verplaatsen naar Nederland.
Maar zodra wij een hond zien waarvan wij weten dat hij of zij het niet zal gaan overleven in de grote roedel in het asiel of op straat, dan proberen wij voor die hond een lieve baas te vinden. Maar nogmaals, dit is niet ons hoofddoel.

Wat we vooral doen is non-stop honden en katten steriliseren en castreren, we hebben 4 Nederlandse dierenartsen bereid gevonden mee te gaan naar Bosnië en Kroatië om daar geheel belangeloos zoveel mogelijk dieren te opereren in vaak zware, primitieve omstandigheden.
Ook zijn er een heel aantal dierenartsen ter plekke die het hele jaar door tegen kostprijs voor ons opereren.
We ondersteunen zoveel mogelijk mensen daar, die zelf al met projecten zijn begonnen en dit met onze hulp ook succesvol  kunnen doen.
Vangen van verwilderde honden, ze gecastreerd terug zetten en voorlichting geven zijn een paar erg belangrijke voorbeelden.
Veel dieren zullen nooit geschikt zijn om huishond te worden, deze worden gevoerd, gecastreerd en zo nodig krijgen ze medische verzorging

Wij gaan minimaal 10 keer per jaar naar Kroatië en Bosnië met zoveel mogelijk spullen die ze daar zo hard nodig hebben.
Voer, kattenbakken, kattengrit, krabpalen, hondenspeeltjes, dekens, kleding, vuilniszakken, handschoenen… Noem het maar op.

Hulp aan mens en dier!

Dat is de slogan van stichting Idemo. En dat is niet zomaar. Stichting Idemo heeft ook oog voor de mens. Zo worden er bijvoorbeeld dekbedden, speelgoed en kinderkleding verzamelt voor de zigeuners. Ook worden de honden van de zigeuners gratis gecastreerd of gesteriliseerd.
De mensen in Kroatië die zich inzetten voor de dieren hebben hulp nodig, hopelijk verandert er snel iets aan de mentaliteit in het land zelf, maar nu zijn ze grotendeels afhankelijk van hulp uit het buitenland.
We kijken er bijna niet meer van op dat er honden en kittens bij het vuilnis zijn gedumpt of als er pupjes in de ijskoude rivier zijn gegooid. Vrijwel dagelijks worden honden en katten, jong en oud, aangereden gevonden op straat.
Eigenaars willen hun volwassen hond schaamteloos ruilen voor een pup. We vinden dieren half aangeschoten door jagers, of in een strik of een klem.

Donaties zijn zeer welkom en zullen goed besteed worden.

In de verslagen kunt u terug lezen wat we allemaal doen.

U kunt een bedrag storten op:

Stichting Idemo
IBAN: NL21RABO0107596830
Koekange

Voor donaties uit het buitenland:
IBAN: NL21RABO0107596830
BIC: RABONL2U
Bank: Rabobank

PayPal

stichtingidemo@gmail.com

We hebben geen strijkstok of uitgaven zoals folders en reclame.

Veel wordt door onze vrijwilligers zelf betaald zodat de donaties ook werkelijk terecht komen bij de honden en katten.

In het asiel (waar we helaas niet meer komen) is een mooi buitenverblijf voor de katten gemaakt en hebben we alle lekkende daken gerepareerd zodat alle honden een droog hok met een mand en deken hebben. We steriliseren en castreren, enten en ontwormen en laten de honden opereren die gewond zijn. Ook gaan er hondentrimmers mee om de enorme klittenbossen te verzorgen. (Zie de foto hieronder!)