Huisdier vermist

Wat te doen bij vermissing van uw huisdier:

Het komt regelmatig voor dat een hond of kat vermist wordt en zeker bij net geadopteerde buitenlandse dieren is ontsnapping een reëel risico. We hebben wat tips verzameld om de kans op ontsnappen te verkleinen en ook wat tips die kunnen helpen uw dier terug te vinden.

• Licht als eerste zo snel mogelijk stichting Idemo in.
  • Maak de eerste dag een paar goede foto’s van de nieuwe huisgenoot.
  • Vooral buitenlandse honden kunnen, als ze wat angstig zijn, makkelijk uit de halsband ontsnappen. We raden daarom aan om, eventueel samen met de halsband, het dier aan een tuigje uit te laten.
  • Doe uw hond een halsband om met daaraan een penning met adresgegevens en telefoonnummer. Doe de halsband de eerste weken niet af. Mocht de hond ontsnappen dan kan hij zo makkelijker gevangen worden en vinders kunnen dan ook zien waar de hond thuishoort.
  • Leg op de slaapplek van het dier een doek die niet TE vaak wordt gewassen in verband met de geur van het dier.
  • Zorg ervoor dat u relevante gegevens bij de hand heeft:
    • – Ras
    • – Kleur
    • – Aftekeningen
    • – Leeftijd
    • – Teef/reu, poes/kater
    • – Halsband

Uw dier is toch weggelopen, wat doe je nu?

1. Bel direct de dierenambulance en stuur de foto door.
  2. Licht Amevedi in.
  3. Informeer de asiels in de regio.
  4. Informeer de dierenartsen in de regio.
  5. Bel de politie: 0900-8844.
  6. Als u uw dier via een stichting heeft geadopteerd, licht dan ook die stichting in. Zij zullen u terzijde staan bij uw zoektocht.
  7. Maak flyers (datum vermissing, locatie vermissing, korte omschrijving van het dier, telefoonnummer waarop je bereikbaar bent indien gesignaleerd / gevonden en een foto). Hang deze op plaatsen waar veel mensen komen. Denk aan pinautomaten, pompstations, supermarkten, scholen, sportcomplexen, cafetaria’s, in- en uitgangen van bossen. Ook campings, zwembaden en bushaltes zijn erg geschikt.
  8. Maak gebruik van lokale tv zenders, lokale weekblaadjes, lokale radiozenders om de vermissing kenbaar te maken.
  9. Informeer de asiels van gemeentes in de regio. Het is ook nuttig de vuilnisophaaldienst in uw en eventueel andere gemeentes te informeren.
  10. Informeer busondernemingen, taxibedrijven, loonwerkers (bij buitengebieden), boswachters, rijkswaterstaat (bij snelwegen, kan via 0800-8002), Nederlandse Spoorwegen (bij stations en treinwegen), scoutingclubs. Stuur digitaal een flyer. Zij zullen hun buitendienstmensen informeren.
  11. Is het vermiste huisdier een hond, spreek dan ook andere hondenbezitters aan en laat ze een foto zien van uw vermiste dier.

Belangrijke site:

www.wioa.nl

Samen met de stichting en u organiseert ‘waar is onze Angel’ zoekploegen, vangkooi, speurhonden, flyers etc etc.

voor Drenthe/Groningen heb je HZNN hondenzoekgroep noord Nederland en Dogsearch in het zuiden van Nederland.

B E L A N G R I J K !

• Blijf zoeken ; lopend, op de fiets, met de auto. Maak de groep niet te groot.
  • Met name angstige dieren zullen ’s-avonds uit hun schuilplek komen. Maak niet teveel herrie. Neem wel voer mee in een bak. Keer ook regelmatig terug naar de plek waar het dier voor het laatst is gezien. Mocht het dier niet te benaderen zijn dan kunt u een vangkooi plaatsen.
  • Het vermiste dier is binnen 48 uur na verdwijning door speurhonden traceerbaar. Zorg dat er doeken zijn die de geur van het dier hebben. Doe deze in een afgesloten plastic zak.